Napsugárzás – barátunk vagy ellenségünk?

Végre itt a tavasz! Ragyogóan süt a nap, a hőmérő higanyszála már a 20 fokot súrolja. Az emberre csak úgy ragad a jókedv, és legszívesebben az egész napot a szabadban töltené. De mi a helyzet a fényvédelemmel? Egyik nap azt halljuk, hogy a napsugárzás veszélyes, és óvakodnunk kell tőle, másik nap annak jótékony hatásaira hívják fel a figyelmünket. Hol az igazság?

 

Az igazság valahol a kettő között lehet, hiszen különbséget kell tenni egy kellemes tavaszi napfényfürdő és a forró, nyári, tűző napsugárzás között. Ez utóbbi rövidtávon tetszetős barna színt, hosszú távon azonban súlyos bőrkárosodást okoz, mely akár rosszindulatú daganat kialakulásához is vezethet. Sajnos a melanoma a legdrasztikusabban emelkedő gyakoriságú daganatfajta, ami elsősorban a felelőtlen napozási szokásoknak, és az egyre vékonyodó ózonrétegnek köszönhető.

10 jó tanács – hogy gondfeledten élvezhessük a tavasz és a nyár minden pillanatát:

1. A nap nem ellenség, hanem az élet forrása, amihez évezredeken keresztül volt időnk alkalmazkodni. Napfényre szüksége van az emberi szervezetnek és a léleknek, tehát félni semmiképpen sem szabad a napsugaraktól, csupán oda kell figyelni a helyes fényvédelemre.

 

2. Amennyiben direkt napfényre kényszerülünk, használjunk fényvédelmet:

  • Árnyék: a legfontosabb a direkt UV sugarak kerülése.
  • Fényvédő krémek: ha tűző napra megyünk, bőrünk azon részeire, amelyek kilógnak a ruha takarásából.
  • Fizikai fényvédelem (ruha, sapka, szemüveg): ha nem tudjuk elkerülni a direkt napsugarakat.

 

3. A fényvédő krém védjen UV-A és B ellen is, és legalább 15-ös faktorszámú legyen. Kenjünk naptejet:

  • Elegendő mennyiségben
  • Mindenhová
  • 2-3 óránként kenjünk magunkat újra.

 

4. Nyáron napi kozmetikumként használjunk fényvédő krémet az arcunkra, hogy az hosszú távon szép maradhasson, ne kezdjen el idő előtt ráncosodni és foltosodni.

 

5. Várandós nők fokozottan figyeljenek oda a helyes fényvédelemre, hiszen a hormonváltozás következtében az anyajegyek változásnak indulhatnak, és sokkal jobban ki vannak téve a maradandó pigment foltok megjelenésének.

 

6. Gyermekeinket különösen védjük a nap direkt sugaraitól. A 18 éves kor alatt elszenvedett napégés sokszorosára növeli a melanoma rizikóját. A barna bőrszín nem az egészség, hanem a szülői felelőtlenség jele.

 

7. Kerüljük a szoláriumokat, ahonnan bizonytalan összetételű sugárzás éri a bőrünket, ráadásul a hazai szoláriumok 96%-a nem felel meg az európai szabványoknak.

 

8. A szoláriumos és a barnító krémmel elért barnaság nem véd a nap káros UV sugarai ellen. A kettő között az a legfőbb különbség, hogy míg a szolárium káros – rákkeltő és öregíti a bőrt -, addig a barnító krém ártalmatlan és rendszeresen használható.

 

9. Míg a napsugarak hozzájárulnak a D vitamin képződéséhez, addig a szolárium nem. Nagyon kevés indirekt napfény elegendő ahhoz, hogy a szervezet D vitamint kezdjen termelni, napozni ehhez nem szükséges.

 

10. Mielőtt a bőrünket megmutatjuk a napnak,mutassuk meg a bőrgyógyásznak is.