Életveszélyes bőrreakció is felléphet szoláriumban, 2011. 03. 02

A szolárium életveszélyes bőrreakciót válthat ki, ha gyógyszerérzékenység bőrtüneteinek kezelésére alkalmazzák – figyelmeztetnek az amerikai Indianai Egyetem orvosi karának bőrgyógyászai.
 
Egy korábbi, 1200 résztvevős vizsgálatban azt találták, hogy a szoláriumhasználók csaknem 10 százaléka bőrproblémáját szerette volna a szoláriumozással kezelni, és közülük csak minden második kérte ki orvos tanácsát.
 
Ez azért probléma, mert a szolárium csak bizonyos bőrproblémák – például ekcéma vagy pikkelysömör – esetén segíthet, míg ha a kiütést gyógyszerérzékenység okozza, az ultraibolya A sugárzás nagyon veszélyes lehet.
 
Jeffrey B. Travers és kollégái az Archives of Dermatology című bőrgyógyászati szaklapban egy olyan fiatal nőről számolnak be, aki ibuprofén (vény nélkül kapható, széles körben használt láz- és fájdalomcsillapító) mellékhatásaként fellépő enyhe bőrkiütését kívánta szoláriummal kezelni.
 
A szolárium használata után az ultraibolya sugárzásnak kitett bőrfelületen életveszélyes bőrbetegség, úgynevezett toxikus epidermális nekrolízis alakult ki. A beteg vérnyomása lezuhant, és kiütése más területekre is átterjedt. Gyógyulásához háromhetes kórházi kezelésre volt szükség.
 
A bőr hámlásával és felhólyagosodásával járó úgynevezett toxikus epidermális nekrolízis más szöveteket is érinthet, belső vérzést, légzésbénulást, látászavarokat és emésztőszervi problémákat okozhat, és az esetek több mint 20 százalékában halálos.
 
Laboratóriumi vizsgálataik alapján a kutatók feltételezik, hogy a súlyos állapot a gyógyszerérzékenység miatt a bőrben jelen lévő gyulladásos molekulák és az ultraibolya A sugárzás kölcsönhatása következtében jöhet létre.
 
Forrás: origo.hu