Nekünk fontos az Ön egészsége!

Tudta-e, hogy a magyar lakosság közel fele D vitamin hiányban szenved?

 

Az őszi és téli időszak beköszöntével a MelanomaMobil most a teljes körű melanoma szűrés mellé kedvezményes D vitamin szint mérési és D vitamin vásárlási lehetőséggel ajándékozza meg Önt!
 
Használja ki Ön is ezt a kedvező lehetőséget – jelentkezzen be most anyajegy szűrésre és bizonyosodjon meg Ön is arról, hogy megfelelő-e a saját D vitamin szintje!
 
Nyaranta az egészséges szervezet   képes  lehet ugyan a napfényből és a táplálékból kinyerni a szükséges D vitamin mennyiséget, azonban a  hűvösebb hónapok  beköszöntével a napsütéses órák száma és minősége csökken, ezért különösen  ilyenkor  fontos a megfelelő D vitamin  pótlásáról gondoskodni.
 
Új kutatások igazolják, hogy az immunrendszer megfelelő működéséhez a szervezet megfelelő D-vitamin szintje is szükséges, mert a D vitamin nem csupán a csontok “vitaminja”, hanem egy rendkívül fontos hormon, amely évmilliókon keresztül az emberi szervezetben – mivel állandóan napon voltunk – igen magas szintű volt.
 
Partnereink
 

 
Bejelentkezés
 

>> Olvasson tovább

Hogyan határozható meg a szervezet D-vitamin-szintje?

A vizsgálathoz a pácienstől vérmintát kell venni. A vérvétel természetesen éhgyomorra történik.
Normál értéke:
Egy egészséges felnőtt vérében a plazma D-vitamin értéknek optimális esetben klinikai vizsgálatok szerint 40 és 70 ng/ml (100–175 nmol/l) között kell lennie. A 30 és 40 ng/ml közötti érték alacsonynak, illetve elégségesnek tekinthető, 30ng/ml alatt beszélünk D-vitamin-hiányról.

Hogyan képződik a D-vitamin?

A  D-vitamin alapvetően a  bőrben képződik UV-sugárzás hatására,  azonban számos  élelmiszerben is megtalálható, azokból elfogyasztásukkal pótolható, a  téli időszak során ezért érdemes tudatosan válogatni  a  magasabb D vitamint tartalmazó táplálékok  közül  mint pl.:  különféle halak, úgymint  lazac, tonhal és  szardínia, valamint is megfelelő D-vitaminforrás lehet, továbbá  a tojássárgája, illetve a különböző D-vitaminnal dúsított élelmiszerek is.

Milyen évszakoktól független okokból fordulhat elő D-vitamin hiány?

  • D-vitamin-hiány előfordulhat azok szervezetében, akik kizárják étrendjükből a húsféleségeket, a tejtermékeket és a tojást, vagyis minden állati eredetű élelmiszerforrást. A D-vitamin hiány kialakulása ebből a szempontból leginkább a vegánokat, illetve kisebb mértékben a lakto- és ovo-lakto-vegetáriánusokat fenyegeti. Mindez különösen a gyerekekre jelent rendkívül nagy veszélyt.
  • Azok szervezetét túl kevés napfény éri, akik állandó éjszakai műszakban dolgoznak vagy ritkán hagyják el otthonukat.
  • A D-vitamin-hiány veszélyének vannak kitéve azok az emberek is, akik bél-, vese- vagy májbetegségekben szenvednek. Ezek a szervek ugyanis a vitamin felszívódásában vagy átalakításában vesznek részt.
  • Azon nagyvárosok lakói, amelyekben gyakori a köd és a szmog.
  • A kismamák és gyerekek D-vitamin igénye megemelkedik.
  • Idős emberek esetében is nő a táplálékforrásokból fedezhető D-vitaminfelvétel jelentősége, mivel a kor előrehaladtával a bőr D-vitamin előállító képessége csökken.

D-vitamin és a napfény

UV-sugárzás hatására a bőrünkben található koleszterin közvetlenül D-vitaminná alakul át így. A szervezetünk számára szükséges D-vitamin több mint 90 százaléka a bőrünkben képződik, ehhez napfényre van szükség. A további szükséges 10 százalékot élelmi forrásokból kell fedeznünk.

 

Mennyi D-vitamin képződik a napozás hatására?

Bőrtípusunktól is függ, hogy mennyi D-vitamin képződik szerveztünkben. Minél sötétebb tónusú az illető bőre, annál kevesebb D-vitamin képződik a szervezetében ugyanannyi napfény hatására. A káros UV-sugaraktól való korántsem alaptalan félelem miatt sokan nem mernek elegendő időt a napon tölteni, ám ha az aggodalom miatt a másik végletbe esnek, D-vitamin-hiányos állapotba kerülhetnek. A bőrrák kialakulásának elkerülése érdekében ajánlott a napvédő krémek használata, azonban egyes – bár vizsgálatokkal alá nem támasztott – nézetek szerint ezek nem engedik hogy a bőrben elegendő D-vitamin termelődjön.
 

Mennyi időt tölthetünk a napfényen, ami még nem árt a bőrünknek, de elég a D-vitamin termelődéséhez?

A legtöbben tapasztalatból tudjuk, hogy bőrtípusunktól függően mennyi ideig tartózkodhatunk a napon, anélkül, hogy a leégés veszélyétől kellene tartanunk. Annak érdekében, hogy szervezete kellő D-vitaminhoz jusson, naponta ennek az időnek a negyedét töltse napon. Ha ennél hosszabb időn át éri napfény, feltétlenül védje bőrét napvédő krémekkel, napégés elleni készítményekkel! Így elegendő vitaminnal töltheti fel szervezetét a következő télre, természetesen, ha a megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozásra is odafigyel. A csecsemőket és kisgyerekeket tavasztól őszig óvni kell a közvetlen napfénytől! A kicsik fényvédő krémek nélkül egyetlen percet sem tölthetnek a napon!

 

Nyáron is szükség lehet D-vitamin-pótlásra

A fényvédő krémek megakadályozzák, hogy a bőrben D-vitamin képződjön. Egyes nappali krémek is rendelkeznek fényvédő faktorral. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem kell védenie bőrét a káros UV-sugaraktól. Naponta annak az időnek az egy-negyedét tölthetjük a napon fényvédő krémek használata nélkül, amennyi idő alatt bőrünk mindenféle védelem nélkül leégne. Ha mégis úgy dönt, hogy napvédő krémek nélkül sosem megy ki a szabadba, csupán csak arra kell odafigyelnie, hogy bőre védelme mellett – amennyiben szükséges-, a megfelelő D-vitaminpótlásról is gondoskodjon. A csecsemők és kisgyerekek bőre nagyon könnyen leég, őket semmi esetre sem érheti közvetlen napfény és bőrüket már tavasztól őszig védeni kell a nap káros sugaraitól.